טיול ארכיאולוגי בתל גזר

תל גזר שוכנת בין לטרון ורמלה, ומזוהה עם התרבות הכנענית והעיר העתיקה גזר. כמו כן, תל גזר הינה מהחשובות שבתילי ארצנו, ובתקופת המקרא אף שכנה בתל אחת מהערים החשובות ביותר בארץ, שקיבלה את מעמדה בין היתר הודות למיקומה האסטרטגי- בסמוך להצטלבות דרך הים הבינלאומית עם הדרך המוליכה ממישור החוף לירושלים.

 

השילוב בין המיקום הפסטורלי של תל גזר לבין ההיסטוריה העשירה שלו, הופכת את התל למרכז מבקרים פופולרי שמתאים לכל עונות השנה ומושך טווח גילאים רחב. כל אחד יוכל למצוא את עצמו בטיול יום שכזה, חובבי הארכיאולוגיה וההיסטוריה יהנו להשתהות ברחבי הפנינים הארכיאולוגיות הפזורות בתל בעוד שבעלי המשיכה לטבע והמרחבים יוכלו להנות מהפסיעה בשבילים, השדות והמעניינות שבאיזור.

הר

 

תחילת הטיול בתל גזר

את המסלול המומלץ שלנו נתחיל עם ההגעה לגן הלאומי תל גזר. הכניסה לפארק הינה ללא תשלום אך יש לציין שהמקום פחות נגיש לנכים. ניתן להחנות בחניה של הגן הלאומי של תל גזר, וכחלופה ניתן גם להחנות ביישוב כרמי יוסף ומשם להמשיך רגלית כקילומטר אחד עד לתל גזר.

לאחר שהגענו, כל שנותר הוא להתחיל לחקור את האיזור. בפסגת התל, משתרע לאורך כקילומטר וחצי שביל הליכה טבעתי משולט ומסומן בשחור. משך ההליכה נע בין שעה לשעתיים, וכן לכל אורכו מצויים שלטי הסבר אודות התצפיות המרשימות לנופי הסביבה.

 

המסלול

נפרט קצת על מה נוכל לראות במסלול ועל מהלכו. אם כן, במרכז התל מוצב העתק של לוח גזר, שבו נכתב בכתב עברי קדום אודות פעולות חקלאיות שונות ביחס לחודשי השנה. המקור של לוח גזר נמצא במוזיאון באיסטנבול וגודלו ככף יד. לאחר התרשמות מהכתבים הקדומים, נפנה ימינה בצומת השבילים המרכזית, ועם השביל נגיע לקצה הדרומי של התל.

בשלב זה של המסלול אנו אמורים להגיע למפעל המים הקדום של תל גזר. ייעודו היה לספק מים לעיר בעת מצור, ובכך לא היה צורך לצאת מחוץ לחומות. מפעל זה הוא בין הגדולים והחשובים שנחשפו בישראל, והוא בעצם פיר במנהרה שחצובה בסלע, כך שהמנהרה הגיעה למפלס של מי התהום בגבעה. המפעל סתום בחלקו התחתון אך עדיין נוכל להתרשם מהמימדים שלו. בסמוך למפעל המים נוכל למצוא את שער העיר.

 

 

נוף בתל גזר

מכאן נרצה להמשיך עם השביל לאורך החומות, עד לקצה המזרחי של התל, ובנקודה זו תתגלה לנגד עינינו תצפית מרשימה לעבר פתחת השפלה וההרים. לאחר השתהות בתצפית, השביל ממשיך מערבה וחוזר לנקודת המוצא. אך טרם סיימנו, בדרך חזרה אנו עוברים עם השביל דרך אחד האתרים המרשימים ביותר בתל והוא האתר הפולחני. שם, עשר מצבות אבן שעומדות על תילן. במקום זה היו חפירות רבות, והתגלו בין היתר כדי חרס רבים שהכילו עצמות ילדים ותינוקות. הסברה הרווחות שמדובר ב קורבנות, ורבים גורסים כי האתר הפולחני שימש לאיזור בו חידשו בריתות שבטיות.

 

סוף הטיול

עם סיום ההתרשמות מהאתר הפולחני נמשיך בשביל אל קבר השייח', המיוחס לשייח' מחמד אל-גז'זארלי. לרוב באיזור זה נוכל למצוא פריחה מרשימה של עשרות חצבים בסתיו. מכאן, צפויה הליכה קצרה עד לסוף המסלול המוצע שלנו והגעה לנקודת ההתחלה ולרכבים. אם מזג האוויר מאפשר זאת, ניתן לסיים את המסלול בטבילה צוננת במעיין "עין ורד" שנמצא בפאתי תל גזר.

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר למטיילים
כתבות נוספות שאולי תאהבו