טיול זריחה בסרטבה

הסרטבה הוא ההר הגבוה ביותר בבקעת הירדן המתנשא לגובה של כ-320 מטר מעל פני הים. בפסגת ההר נמצאים שרידי מבצר הסרטבה, שנבנה על פי הסברה, על ידי המלך החשמונאי אלכסנדר ינאי. מהמבצר נשקף נוף מהריב ביופיו ובעוצמתו לבקעה ולעבר ממלכת ירדן.

 

לפני שנצא

הטיול נמצא באיזור בקעת הירדן ומזרח השומרון. משך הטיול כחצי יום. דרגת הקושי היא למטיבי לכת, שכן הוא כולל עליה קשה לשיא הגובה, מומלץ להגיע למקום בחורף או באביב, כשהפסגה פורחת ומרהיבה ביופייה. המסלול מסומן לכל אורכו ומתאים לכלבים. שימו לב כי יש להצטייד במים, ונעלי הליכה נוחות שכן אורכו הוא  כ-5 ק"מ.כמו כן, מומלץ להצטייד בנשק(לא חובה) ובנוסף, בדקו את שעות השקיעה והזריחה כדי להתאים את זמן היציאה. שימו לב! כל תחום השמורה נכלל בשטח אש, והביקור בשמורה מחייב תיאום אל מול צה"ל.

 

 

הגעה

נכתוב בוייז סרטבה. במידה ואין לכם אפשרות להשתמש בוויז ניסע בכביש 90 ובין הישובים שלומציון ומשואה ישנו שילוט אל ההר. אמנם, הדרך עקלקלה אך כל רכב יכול לעבור בו. ניסע עד השלט "שביל הנערים", שם נוריד את המטיילים, שכן הנהג יכול להחנות את רכבו רק בכניסה לבסיס הצבאי שנמצא קרוב מאוד לתחילת המסלול.

 

המסלול

ניתן לבחור בשני מסלולים או לבצע מסלול מעגלי. תחילה מומלץ להתחיל במסלול הארוך יותר שכן העלייה הראשונית תלולה וניתן להקל עליה על ידי הליכה במסלול זה. אולם, ניתן לעשות את המסלול לינארי וקצר אך בעל עלייה תלולה. כמו כן, מומלץ לא ללכת בלילה במסלול ולהגיע בשעות הערב לפני שקיעת השמש כדי להקל על ההליכה. לאחר ההגעה לנקודת התצפית בשיא הגובה יתגלה בפנינו נוף מדברי עוצמתי במיוחד במהלך הזריחה.

 

בשיא הגובה

משיא הגובה ניתן לראות את עמק נחל תרצה, רכס חרובה, בקעת הירדן, וכן צפון הרי עמון, מפער היבוק ודרום הרי הגלעד.אך, בשיא הגובה נמצא לא רק נוף מרהיב אלא גם את מבצר אלכסנדריון הנקרא על שמו של אלכסנדר ינאי. בנה של שלומציון המלכה, ריסטובולוס התבצר כאן בעת מסע פומפיוס הרומאי בארץ בשנת 63 לפני הספירה. בימי גאביניוס (נציב סוריה), שימשה אלכסנדריון כמעוז אחרוני החשמונאים במלחמתם נגד הרומאים. בראש המרד, עמד אלכסנדרוס – בנו של אריסטובולוס ונכדם של אלכסנדר ינאי ושלומציון. עם כניעתו של אלכסנדרוס, הרס גאביניוס את המבצר. הוא נכבש בידי אריסטובולוס, שברח מרומא וניסה לבצר את המקום מחדש, אך עקב גיוס צבא על ידי גאביניוס, נמלט למכוור בעבר הירדן, ושם נפל בשבי. המבצר עמד בחורבנו כעשרים שנה, ובוצר מחדש בידי הורדוס בשנת 37 לפני הספירה. במקום הוא שיכן את אשתו, מרים החשמונאית.

תחום השמורה ובשוליה נובעים מספר מעיינות זעירים – עין אל-חופירה ועין ג'רוזליה בתחום השמורה, עין א-סוח'ן ועין אל-מנע מעבר לגבולות השמורה.

 

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר למטיילים
כתבות נוספות שאולי תאהבו